Lars Forssell

Är på Lars Forssellhumör igen och tänkte dela med mig av ett utdrag ur en av mina favoritdikter.
Den heter Djävulspredikan;

...
Och en gång till: Du skall aldrig dö. Du skall aldrig leva.

Då frågar jag vågorna och solens korp: Hur skall det gå till?
 Aldrig dö och aldrig vila?

Och svaret kommer enstämmigt, kraxande och viskning:
 Båda på en gång...Båda på en gång...

Det finns en stjärna med två namn. När den
brinner om natten kallas den Venus;
men som morgonstjärna, när dess sken tycks vara till ingen nytta, kallas den Lucifer.
...
Han sade: Vad ska ni
med alla era döda,
er Kristus, er Spartacus, er Che?
Döda är för gamar. Och så har ni också blivit
till gamar, likmaskar, schakaler
och skalbaggar som parar sig och kläcks
på kyrkogårdar

Varför föredrar ni inte
det levande fiaskot
framför ett dött?
Enligt min åsikt
har det levande fiaskot
den obestriderliga fördelen framför ett dött
att det lever

Jag säger er: de enda som fick ut
någonting nyttigt av era martyrer
var knektarna som slogs om deras kläder
Mig lurar ni inte
Alla ni
som flockas vid korsens fot
vill hellre vara fiaskon vid liv
än som dessa dinglare ett dött!

I begynelsen var mörkret
Dagen mörkare än natten
Så ät det
lev det
svep det om er
Mörker
är det svarta fårskinn
jag givit er till skydd mot kölden

Och med mörkret dessa tre
Tvivlet Misströstan och Hatet
så ät dem, lev dem, svep dem om er
Ingå en vänskapspakt

...
Så gick han bort i mörkret
gnolande

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0