Val

Jag har funderat över det här med val. Livsavgörande val. Val man kanske inte själv gör, utan som andra gör åt en eller som bara blir.
Jag tänker främst på hur man valt idrotter. Jag valde fotboll för att det bara fanns fotboll. Blev aldrig riktigt bra på det förrän i sena högstadiet och detta var bara på grund av hårt jobb och erfarenhet. Jag testade även handboll ett år, det hade jag en mycket större fallenhet för. Jag gick från att inte kunna någonting till att bli en av de bästa i laget på ett halvår. Jag valde inte att sluta, utan det var de sena träningstiderna som gjorde det omöjligt för mig att fortsätta. Jag kunde blivit något riktigt bra!
Tänk om man hade valt någon helt annan sport, som vattenrugby, eller fälttävlan, då kanske man hade haft rätt fysik, motivation och vilja att bli bäst. Man kanske hade kunnat tjäna riktigt stora pengar på det. Vad är det egentligen som avgör? Hur kan man veta att ett val är fördelaktigt? Måste ens passion nödvändigtvis vara ett rätt val om man upptäcker att man har en större talang för ågot annat? Blir det verkligen innerligt då? Måste det vara innerligt?

Om Michael Jordan valt att sjunga, om Annika Sörenstam velat breaka eller om Wayne Gretzky hade velat satsa på ett liv som läkare, hade då några andra tagit deras plats? Tror vi att just dom är speciella för att dom gjort saker som ingen annan gjort eller för att dom bara råkade vara bäst. Är sådana människor bäst i allmänhet? Eller har dom någonting, ett enda ting som medfödd talang och som dom bara råkade pricka in? Kan man i såna fall förutspå dessa talanger? Är det orättvist att vissa människor lyckas pricka in dom här talangerna? har alla sådana här medfödda talanger? Om inte, vad är det som avgör vilka som får dessa talanger? Genetik? Uppfostran?

Frågorna är många. Det här är vad som rör sig i mitt huvud en lördagskväll.

Kommentarer
Postat av: Jen

Okej, I see, I see. Jag kan i princip när som helst. Förutom de första tre dagarna denna vecka. Tinnert vet jag inte. Vad ska vi göra då? Fika, festa?

2008-12-07 @ 16:48:34
URL: http://jenandreasson.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0